مزایا ی این سیستم به شرح زیر می باشد:

۱- تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی خاص .
۲- سهولت در تعمیرات .
۳- هزینه کم تعمیرات در صورت خرابی کلی سیستم .
۴- هزینه ساخت تمام شده کم تر به نسبت سیستم انژکتوری .


معایب این سیستم به شرح زیر می باشد:

۱- احتمال خطا در تنظیم .
۲- از بین رفتن تنظیم موتور خودرو بعد از مدتی کارکرد .

۳- کارکرد نامناسب خودرو در سرما و گرما ، بیش از حد استاندارد .
۴- تنظیم بسیار سخت مصرف سوخت و سخت رسیدن به استانداردهای تولید کننده .
۵- تنظیم بسیار دشوار و سخت سیستم جرقه زنی در اینگونه خودروها .

عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد . این مهم توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد . ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز ، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد ( تند شدن سرعت مکش هوا در سیلندرها و در نهایت عبور جریان بیشتر از کاربراتور ) . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه سیستم انتقال سوخت به این بخش متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .